loading...

arezoo

بازدید : 76
پنجشنبه 3 آذر 1401 زمان : 11:32

تفاوت پکیج تک مبدل و دومبدل (Combi Boiler Heat Exchanger ) در ادامه آشنایی با قطعات پکیج به سراغ مبدل پکیج رفته‌ایم و می‌خواهیم شما را با مبدل پکیج آشنا کنیم. برای آشنایی با مبدل پکیج باید به‌خوبی با نحوه عملکرد و قطعات تشکیل‌دهنده آن آشنا باشیم، چرا که امروزه یکی از ویژگی پکیج‌های موجود در بازار به‌صورت خرید پکیج تک مبدل و یا دوم بدل است. برای درک بهتر این موضوع که کدام پکیج برای ما بهتر است و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل در مبدل پکیج تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

https://notebook.tribe.so/post/tfwt-pkhyj-tkh-mbdl-w-dwmbdl-637f233906410ac6dd0e195a

محفظه بالای مشعل که آب در آنجا با شعله گرم میشود را مبدل می گویند و ارتباط مستقیم با شعله مشعل دارد.

ابتدا یک توضیح کلی از مدل پکیج های دیواری می گوییم و در انتها توضیحات بیشتری راجب هر کدام از آن ها و معایب و مزایایشان شرح می دهیم.

پکیج های مبدل حرارتی به دو نوع تک مبدله و دو مبدله تقسیم می شود.

پکیج های تک مبدل یا بی ترمیک:

در پکیج های تک مبدل آب گرم مصرفی و آب گرم مدار هر دو با تماس مستقیم شعله مشعل گرم می شوند. در این پکیج زمانی که شیر آب مصرفی باز می شود به دستگاه اعلام می شود که فرمان فلومتر وارد کار شود و آب سرد را وارد مبدل اصلی در معرض شعله قرار دهد و گرم کند.زمانی هم که احتیاج به گرمایش وجود دارد در این حالت شیر سه طرفه مسیر حرکت را به سمت رادیاتور ها می برد و پمپ فعال شده برای گردش آب در رادیاتور ها و خود مبدل دستگاه .

در حالت پکیج دیواری تک مبدل فقط در شرایط زمستانی پمپ فعال می گردد و در حالت تابستانی پمپ دستگاه غیر فعال می باشد. ازآنجاییکه در این نوع مبدل ها آبگرم مصرفی با شعله مستقیم در تماس است و تمام کار بر عهده یک مبدل می باشد ایجاد رسوب در آن بالا رفته که رسوب زدایی آن ممکن هست موجب سوراخ شدن مبدل گردد. این نوع پکیج قدیمی بوده و تقریبا از رده خارج محسوب می شوند و فقط دارای یک مبدل حرارتی می باشد که هم سیستم گرمایش را راه می اندازد و هم آب گرم مصرفی را تامین می کند.

مزایای پکیج تک مبدله:

بعلت فعال نبودن پمپ در حالت تابستان عمر آن بالاتر می رود.

آب گرم مصرفی سریعتر تولید می شود.

معایب پکیج تک مبدله:

رسوب گیری بالا

پکیج های دو مبدل یا مونوترمیک:

پکبج دو مبدله دارای دو نوع مبدل اصلی و صفحه ای می باشد. و برای تامین گرمایش محیط از مبدل اصلی استفاده می گردد . در حالت زمستانی پمپ دستگاه فعال بوده و با گردش آب در مبدل اصلی گرمایش تامین می گردد. حال زمانی که مصرف کننده درخواست آبگرم مصرفی را دارد پمپ دستگاه مجددا فعال شده و با گردش آب شهر در مبدل صفحه ای ثانویه آبگرم مصرفی را تامین می کند . مبدل ثانویه به این گونه کار می کند که با قرار گیری آب سرد مصرفی در مجاور آبگرمی که توسط مبدل اصلی ایجاد شده آبگرم مصرفی را تحویل می دهد.

مزایای پکیج دو مبدله:

از انجاییکه آب گرم مصرفی به طور یکنواخت گرم می گردد ، در مبدل های حرارتی رسوب کمتری ایجاد می شود.

معایب پکیج دو مبدله:

زمان زیادی برای گرم کردن آب صرف می شود.

و همچنین فعال بودن همیشگی آن حتی در فصل های تابستان باعث استهلاک بیشتر دستگاه می گردد.

تفاوت پکیج دیواری دو مبدل و تک مبدل ؟

پکیج تک مبدل یا بی ترمیک ( Bithermic ) :

در این نوع پکیج ها یک مبدل حرارتی اصلی دوبل با عنوان ( Double gas water heat exchanger) استفاده می شود.

در این نوع مبدل ها هم آبگرم مصرفی و هم گرمایش توسط این مبدل با تماس مستقیم با شعله مشعل تامین می گردد.

در این نوع پکیج دیواری زمانی که مصرف کننده درخواست آبگرم را با باز کردن یکی از شیرها به دستگاه اعلام می کند توسط فرمان فلومتر آب سر شهر وارد دستگاه و مبدل اصلی دوبل شده و با قرار گیری در معرض شعله مستقیم مشعل گرم شده و از طریق لوله آبگرم مصرفی به سمت مصرف می رود. این عملکرد دقیقا مشابه عمل کرد آبگرمکن دیواری فوری می باشد.

در این سیستم کنترل دمای آبگرم مصرفی به دلیل تماس مستقیم آب با شعله سخت تر بوده و به همین دلیل دمای آبگرم حین مصرف تا حدودی دچار نوسان می گردد.

حال زمانی که مصرف کننده درخواست گرمایش دارد و یا به اصطلاح دیگر پکیج را در حالت زمستانی قرار می دهد شیر سه طرفه مسیر حرکت را به سمت رادیاتور ها می برد و پمپ فعال شده برای گردش آب در رادیاتور ها و خود مبدل دستگاه . در این حالت پکیج دیواری فقط در شرایط زمستانی پمپ فعال می گردد و در حالت تابستانی پمپ دستگاه غیر فعال می باشد.

از طرفی با توجه به اینکه در این نوع مبدل ها آبگرم مصرفی با شعله مستقیم در تماس است و تمام کار بر عهده یک مبدل در دستگاه می باشد باعث رسوب گذاری بیشتر در این نوع از پکیج های دیواری می گردد.

تعمیر مبدل پکیج :

تعمیر مبدل پکیج یکی از اقدامات مهم در تعمیر پکیج است، چرا که برخلاف بیشتر قطعات پکیج که در صورت بروز مشکل تنها می‌توان آنها را با قطعه نو تعویض کرد مبدل پکیج را می‌توان برای چندین بار تعمیر و مجدد استفاده کرد.

در صورت نیاز به کارشناس متخصص جهت تعمیر و تعویض مبدل پکیج خود کافی است از طریق فرم درخواست خدمات و یا تماس با یکی از شعب تهران سرویس آنلاین با ما در تماس باشید.

نحوه تشخیص پکیج دو مبدل از تک مبدل:

– در اولین قدم می‌توان با تماس با مرکزی که پکیج را خریداری کردیم تک مبدل بودن و یا دو مبدل بودن پکیج را سؤال کنیم.

-در قدم بعدی می‌توان با سرچ مدل پکیج خود در گوگل از تک مبدل بودن یا دو مبدل بودن پکیج اطمینان حاصل نماییم.

-برای تشخیص پکیج تک مبدل از دو مبدل، باز کردن پکیج و چک کردن نوع مبدل در پکیج خواهد بود.

-برای تشخیص پکیج تک مبدل از دو مبدل را می‌توان در مقایسه مدت‌زمان گرم‌کردن آب گرم مصرفی دانست. باتوجه‌به اینکه معمولاً در پکیج‌های تک مبدل آب مصرفی چند ثانیه زودتر گرم می‌شوند پکیج‌هایی که سرعت عمل بالاتری در گرم‌کردن آب گرم مصرفی دارند معمولاً در دسته پکیج‌های تک مبدل هستند.

– تفاوت پکیج‌های دو مبدل و تک مبدل در اتصالات آن‌ها است. در پکیج‌های تک مبدل از دو اتصال ١/٢ (یک‌دوم) و دو اتصال ٣/۴ (سه‌چهارم) استفاده می‌شود.

– بررسی یکنواختی آب گرم مصرفی پکیج نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای تشخیص و شناسایی پکیج‌های دو مبدل و تک مبدل از یکدیگر در نظر گرفته شود دقت داشته باشید که معمولاً پکیج‌های دو مبدل آب گرم مصرفی یکنواخت‌تری را به شما تحویل خواهند داد.

-فعال نبودن پمپ جهت پمپاژ آب گرم در حالت تابستانی پکیج نیز یکی دیگر از نشانه‌هایی است که نشان‌دهنده تک مبدل بودن پکیج خواهد بود.

پکیج تک مبدله یا دو مبدله کدام بهتر است؟

پس از بررسی ابعاد مختلف پکیج های‌تک مبدل و دو مبدل تصمیم‌گیری برای شما عزیزان راحت خواهد بود. درپکیج های تک مبدل استهلاک و خرابی پمپ کمتر است و همچنین نداشتن شیر برقی و شیر سه طرفه در این پکیج ها نیز خرابی ای در این قسمت‌ها ندارند. از طرفی در تک مبدل‌ها قسمت رسوب پذیرتر مبدل یعنی قسمت آب مصرفی با مبدل اصلی یکی است و در صورت خرابی مبدل در قسمت اب مصرفی، باید مبدل اصلی کلاً تعویض شود که این مشکل با جداکردن مبدل‌ها از هم در پکیج های دو مبدل برطرف شده است. از طرفی بایداین موضوع را در نظر داشت که خرید مبدل پکیج به کرارات هزینه برتر از خرید سایر قطعات پکیج خواهد بود.پکیج تک مبدله یا دو مبدله کدام بهتر است؟

پس از بررسی ابعاد مختلف پکیج های‌تک مبدل و دو مبدل تصمیم‌گیری برای شما عزیزان راحت خواهد بود. درپکیج های تک مبدل استهلاک و خرابی پمپ کمتر است و همچنین نداشتن شیر برقی و شیر سه طرفه در این پکیج ها نیز خرابی ای در این قسمت‌ها ندارند. از طرفی در تک مبدل‌ها قسمت رسوب پذیرتر مبدل یعنی قسمت آب مصرفی با مبدل اصلی یکی است و در صورت خرابی مبدل در قسمت اب مصرفی، باید مبدل اصلی کلاً تعویض شود که این مشکل با جداکردن مبدل‌ها از هم در پکیج های دو مبدل برطرف شده است. از طرفی بایداین موضوع را در نظر داشت که خرید مبدل پکیج به کرارات هزینه برتر از خرید سایر قطعات پکیج خواهد بود.

برای مطالعه مقاله تفاوت پکیج فن دار و پکیج بدون فن اینجا کلیک کنید.

پاسخ به برخی سوالات مشتریان:

آیا پکیج دو مبدل به معنای گرمادهی بیشتر در رادیاتور هاست؟

خیر فقط در ابگرم مصرفی اندکی گرمادهی دو مبدل بیشتر است . به ویژه در واحدهایی که فاصله حمام با پکیج بیشتر است.

آیا پکیج دو مبدل گاز بیشتری مصرف میکند؟

خیر در عمل تفاوت چندانی وجود ندارد

یا پکیج دو مبدل رسوب کمتری میگیرد؟

بله به صورت تئوری در پکیج دو مبدل چون آبگرم مصرفی با شعله مستقیم برخورد ندارد رسوب گذاری کمتر انجام میگیرد. اما در عمل و در صورت وجود سختی گیر پلی فسفات تفاوت چندانی وجود ندارد. اما در صورت ایجاد رسوب هزینه تعمیر یا تعویض د ر دو مبدل به مراتب پایین تر از تک مبدل است.

کدامیک سریعتر اب را گرم میکند؟

تک مبدل چند ثانیه زودتر اب را گرم میکند اما در دومبدل ابگرم یکنواختری داریم.

ایا پکیج دو مبدل میتواند همزمان ابگرم و رادیاتور را گرم کند؟

خیرباتوجه به توضیحات داده شده . پکیج دو مبدل در یک زمان فقط قادر به انجام یک نوع وظیفه است.

در چه ساختمان‌هایی پکیج تک مبدل استفاده کنیم؟

با توجه به ساز و کار و قطعات بکار رفته در پکیج تک مبدل و دو مبدل می‌توان گفت که از پکیج‌های دو مبدل در مناطقی که املاح آب آن‌ها بیشتر از 500PPn است، استفاده می‌شود. با این وجود، این پکیج‌ها به دلیل ساختمان پیچیده‌تر و داشتن قطعات اضافی، گران‌تر هستند. به همین دلیل است که خرید پکیج‌های دیواری تک مبدل برای مناطقی توصیه می‌شود که دارای املاح آب کمتری هستند چراکه باصرفه‌تر است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 6

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 14
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 22
  • بازدید سال : 173
  • بازدید کلی : 1865
  • کدهای اختصاصی